بازدید 3861
۸
تابناک اقتصادی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را بررسی کرد؛

مسیر حمایتی دولت از مشارکت مردم در اقتصاد با کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق سرمایه‌گذاری مولد 

به طرق مختلف باید تلاش کنیم که از جذابیت رکود سرمایه بکاهیم و سرمایه‌ها را به سمت بخش‌های مولد اقتصاد کشور سوق دهیم.
کد خبر: ۱۲۳۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲ 10 April 2024

مسیر حمایتی دولت از مشارکت مردم در اقتصاد با کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق سرمایه‌گذاری مولد 

به گزارش تابناک اقتصادی ؛ مقام معظم رهبری امسال را با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند. تحقق این شعار مستلزم رونق بخشیدن به اقتصاد کشور و بها دادن به تولید است. در شرایط فعلی، سرمایه های راکد سودآوری بیشتری برای صاحبان شان دارند و افراد ترجیح می دهند، از رکود سرمایه خود منفعت ببرند.

دولت در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، پیشنهاد کاستن از مالیات عملکرد تولید، افزایش مالیات بر دارایی و سرمایه، هدفمندسازی مشوق های مالیاتی و حمایت از صادرات و مناطق آزاد را مطرح کرده است. به زعم بسیاری، اجرای بندهای این لایحه می تواند زمینه ساز تحقق شعار سال باشد.

مسیر رسیدن به توسعه سرمایه‌گذاری مولد و رشد اقتصادی از رهگذر افزایش جذابیت پروژه‌های تولیدی می گذرد. در این میان مهم‌ترین مشوق در دسترس دولت برای توسعه اقتصادی، اعطای مشوق‌های مالیاتی است. واقعیت این است که تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشته و نتوانسته ایم سرمایه های راکد را به بخش های مولد سوق دهیم. 

دولت سیزدهم با هدف ایجاد جذابیت برای تولید و از رونق انداختن فعالیت های سوداگرانه، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مطرح کرده است. در این لایحه، تمرکز اصلی بر اصلاح قوانین مالیاتی مبتنی بر توجه به تسهیل سرمایه‌گذاری مولد است. به زعم بسیاری، تصویب این لایحه و اجرایی کردن آن می تواند گام موثری در راستای حمایت از تولید در کشور باشد.

نظرات حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس را در ادامه در خصوص مزیت های این لایحه و پیشنهادهای مطرح شده در آن می خوانید.

نوروزی در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص ‌لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که توسط دولت به مجلس ارائه شده است، تصریح کرد: لازم است به بررسی این لایحه در مجلس بپردازیم و آن را در مسیر درستی پیش ببریم. این نکته مهم است که از بخش های تولیدی مالیات کمتری اخذ کنیم و تمرکزمان بر مالیات ستانی از فعالیت های سوداگری باشد. 

وی ادامه داد: برخی روندهای اشتباه در کشور وجود دارد که باید اصلاح شود. به طور مثال، به جای اینکه از بخش های مولد مالیات بگیریم، باید به سمت مالیات گیری از کسانی که سرمایه های راکد دارند، برویم. مثلاً، برخی افراد چندین آپارتمان دارند و یا معدن دار هستند. این افراد باید متناسب با دارایی شان مالیات بدهند. در عوض از کسانی که فعالیت تولیدی انجام می دهند، مالیات نگیریم یا بسیار کم مالیات بگیریم.

نوروزی گفت: رویه صحیح این است که از سرمایه های راکد مالیات اخذ کنیم و از واحدهای مولد مانند دامداری و دامپروری ها، تولیدکنندگان و صنایع کمتر مالیات بگیریم. به طرق مختلف باید تلاش کنیم که از جذابیت رکود سرمایه بکاهیم و سرمایه ها را به سمت بخش های مولد اقتصاد کشور سوق دهیم. در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با تکیه بر کاهش مالیات تولید در کنار اعطای مشوق های مالیاتی جدید، زمینه را برای تحقق شعار سال و ورود مردم به بخش مولد اقتصاد فراهم کردیم.

وی ادامه داد: معافیت مالیاتی که در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مطرح شده است، به این معنا است که سرمایه گذاری خرد حمایت خواهد شد و معافیت مالیاتی مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم برای واحدهای مولد است.

وی در خصوص پیشنهاد مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر اعطای مشوق های مالیاتی هدفمند به تولیدکنندگان و افزایش مالیات خام فروشان تأکید کرد: این موضوع به درستی در لایحه مورد بحث مطرح شده است که تولیدکنندگان و واحدهایی که فعال هستند، از معافیت بیشتری بهره مند شوند. در عوض، واحدهایی که راکد هستند و تولید ندارند، مالیات بیشتری بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۸
کسی از قیمت ارز خبر داره؟
آخه میگن شدیدا کاهش پیدا کرده
متخصص مغز نظر شما در مورد قله های فتح شده دولت رئیسی چیه؟
من نظرم اینه با توجه به شعار امسال دولت باید با مشارکت مردم مالیات ها را چند برابر بکندخواهشا.این مردم به مفت بری عادت کرده اند شما را قسم میدهم نگذارید مردم از زیر مالیات در بروند.به مانند تمام کشورهای مدرن دنیا.
بهترین کار آن است که وزارت صمت را تعطیل کنند .
برای افزایش مشارکتهای اقتصادی از ظرفیتهای بسیج استفاده گردد بسیج می تواند بازوی اجرایی دولت در شناسایی و وصول مالیات و اخذ جرایم باشد
مالیات تولید کاهش یافته از چند سال قبل
باید تصدیگری دولت کاهش یابد و با مالیات. کشور اداره کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
اداره کشور تنها با مالیات کارگزاران صدیق میخواهد
و شفافیت تمام دخل و خرح کشور
نیز مشمول شدن تمامی نهاد ها و بنیادهای گوناگون کشور به پرداخت مالیات واقعی انهم با حسابرسی کاملا دقیق و شفاف و علنی
همش وعده های توخالی و بی اثر
“مثلا کسانی که چندین آپارتمان و… دارند باید نسبت به دارائیشان مالیات بدهند” همین یک جمله یعنی برنامه دولت تکاندن ته جیبه مردم است این یعنی دارائیت را قبل از اینکه بیایند سراغش بردار و برو ( فرار سرمایه و عدم سرمایه گذاری و بدتر شدن وضع مردم عادی) این دارایی اگر از محل قانونی بدست آمده دولت نه شرعا و نه عقلا حقی برای گرفتن مالیات ندارد و اگر از محل رانت و … که همه اش مال بیت المال است و مالیات ندارد…
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست